Besøk oss på facebook

Facebook Facebook

Galleri

Fotograf: Anita Karin Didriksen
Angellbruket, Nordnesøy, med Staulen i bakgrunnen
Anita Karin Didriksen

Hva skjer?

april 2019
man.tir.ons.tor.fre.lør.søn.
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345

Kontaktinformasjon

Rødøy kommune
Rødøy rådhus
8185 VÅGAHOLMEN
Telefon
: 75 09 80 00 (09.00-15.00)

Faks
: 75 09 80 01
Org.nr.
: 945 717 173
Mva.nr.
: NO945717173MVA
Kommunenr.
: 1836
Åpningstid
: kl.08.00 -15.30

Sikker innsending

Sikker innsending til kommunen Sikker innsending til kommunen

Kommuneplan

Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplan

Rødøy det gode liv

Rødøy det gode liv Rødøy det gode liv

Kommunereform

Bedre kommune Kommunereform informasjonsside

Kommunekart

Polarsirkelportalen Polarsirkelportalen

Personvern

Personvern

Bredbånd og mobiltelefoni, informasjonsside

Bredbånd Bredbånd og mobiltelefoni, informasjonsside

Innsyn

Retten til innsyn i offentlig virksomhet reguleres av offentleglova. Følgende hovedregel fremkommer av § 3:

«Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ.»

Videre fremkommer følgende definisjoner i § 4 første og andre ledd:

«Med dokument er meint ei logisk avgrensa informasjonsmengd som er lagra på eit medium for seinare lesing, lytting, framsyning, overføring eller liknande.

Saksdokument for organet er dokument som er komne inn til eller lagde fram for eit organ, eller som organet sjølv har oppretta, og som gjeld ansvarsområdet eller verksemda til organet. Eit dokument er oppretta når det er sendt ut av organet. Dersom dette ikkje skjer, skal dokumentet reknast som oppretta når det er ferdigstilt.»


Hovedregelen er altså at arkivmateriale skapt av kommunen er offentlig, og at alle kan gis innsyn. Det finnes imidlertid enkelte unntak, som eksempelvis for dokumenter som inneholder personopplysninger eller forretningsopplysninger (offentleglova § 13 jf. forvaltningsloven § 13).

Innsynskrav kan legges fram muntlig eller sendes pr. post, men ønskes fortrinnsvis sendt til e-postadresse postmottak@rodoy.kommune.no. Kravet vil bli videresendt til rette saksbehandler, og svar kan forventes innen 1-5 dager etter mottatt innsynskrav.

 

Innsyn i inn- og utgående post:
Ut fra postjournalen kan du be om innsyn i enkeltdokumenter enten ved å vise til sak-/ dokumentnummer, eller til dokumenttittel.  Dersom dokumentet er vurdert til å måtte unntas fra offentlighet, vil dette fremkomme av postjournalen.
 

Innsyn i saksdokumenter til politiske møter:
Alle offentlige saksdokumenter til blant annet kommunestyre, formannskap og plan- og jordstyre, publiseres på nettsiden i forkant av møtene. Du finner dem under fanen «Politikk» og «Saksdokumenter», se lenke her.
Veiledende møteplan for kommunestyre og formannskap finner du her.
 

Innsyn i eldre arkivmateriale:
Arkivmateriale som er eldre enn ca. 30 år, og ikke lenger er i bruk, skal være avlevert til kommunens arkivdepot. Her finnes blant annet formannskapets møtebøker og brevjournaler tilbake til år 1838 – se liste her (PDF, 274 kB). Listen er ikke fullstendig, oppdatering vil komme.

Dersom du ønsker innsyn i eldre arkivmateriale, må det påregnes å komme til rådhuset. Tid må avtales på forhånd, ettersom materialet først må gjennomgås av arkivtjenesten for å sikre at det ikke gis innsyn i opplysninger som er unntatt offentlighet.

Nyttig informasjon om klausulering av arkiver og retten til innsyn kan du blant annet finne på nettsiden arkivportalen.no.