Lenke til kommunedirektørens forslag til økonomiplan og årsbudsjett.
Lenke til saksfremlegg: Økonomiplan med handlingsdel 2026-2029, med drifts- og investeringsbudsjett 2026. (PDF, 2 MB)
Formannskapets innstilling:
Budsjett 2026 og økonomiplan 2026–2029 vedtas med obligatoriske oppstillinger og budsjettskjema, samt økonomiske handlingsregler, mål og premisser for kommunens tjenesteproduksjon som framgår av dokumentet.
- Budsjett for 2025 er utarbeidet på bakgrunn av at Rødøy kommune skal ha følgende finansielle måltall:
- Årlige budsjetterte inntekter fra havbruksfond til drift:
| Årstall | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| MNOK | 15 | 13 | 9 | 9 |
- Netto driftsresultat i % - korrigert for avvik mellom budsjetterte inntekter fra Havbruksfond og faktisk årlig tilførte inntekter fra Havbruksfond, 1,75 %.
- Netto lånegjeld, maksimalt 75 %.
- Vedtatte måltall jf. k-sak 102/2024, «Disposisjonsfond eks. havbruksfond, 20 %», og «Havbruksfond, minimum Mnok 20», legges ikke til grunn for budsjett for 2026.
2. Driftsbudsjett 2026 vedtas i samsvar med kommunedirektørens forslag i oversiktene «Bevilgningsoversikt drift» og «Økonomisk oversikt etter art - drift», jf. budsjett- og regnskapsforskriften §§ 5-4 første ledd, med følgende endring:
| Endringsoversikt | | |
| | | | | | | |
| Tall i tusen kroner | | | | | | |
| | | | | | | |
| Drift | | | | | | |
| Tjenesteområde/gruppering | Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Endringsbeskrivelse |
| Sentral styring og administrasjon | Pott til Formannskapets disposisjon | 100 | 100 | 100 | 100 | |
| Sentral styring og administrasjon | Prosjektstilling 1 år | 875 | 0 | 0 | 0 | |
| Oppvekst | Camp Gjerøy 5. -6. klasse | 100 | 100 | 100 | 100 | 5.-6. klasse reiser rundt til alle kretsene i kommunen, slik at alle barna blir kjent med hele kommunen. Det settes opp en rulleringsplan slik at man sikrer å komme rundt til alle kretser, se på muligheten for dagsamlinger to ganger i året for 5. og 6. klasse. |
| Boliger og Næring | Nedtrekk drift boliger og næring | -600 | -600 | -600 | -600 | Positivt resultat i økonomiplanen under dette tjenesteområdet, trekkes da ned og omdisponeres til andre tjenesteområder. |
Teknisk/ samferdsel | Kjøp av oppmålingstjenester | 500 | 0 | 0 | 0 | |
Teknisk/ samferdsel | Kjøp av saksbehandlertjenester | 500 | 0 | 0 | 0 | |
| Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat | Avsetninger til disposisjonsfond | 0 | 400 | 400 | 400 | |
| Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat | Bruk av disposisjonsfond | -1 475 | 0 | 0 | 0 | |
| Sum endring drift | | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Bevilgningsramme per tjenesteområde 2026 vedtas i samsvar med kommunedirektørens forslag i oversikten «Bevilgningsramme per tjenesteområde 2026», jf. budsjett- og regnskapsforskriften § 5-4 andre ledd, med endringer som framkommer i tabell framlagt i punkt 2.
4. Investeringsbudsjett 2026 vedtas i samsvar med kommunedirektørens forslag i oversikten «Bevilgningsoversikt investeringer», jf. budsjett- og regnskapsforskriften §§ 5-5 første og andre ledd.
5. Økonomiplan med handlingsdel 2026-2029 vedtas i samsvar med kommunedirektørens forslag, med endring som framkommer i punkt 2 og punkt 3.
6. Avgifts- og gebyrregulativ for 2026 vedtas iht. vedlegg.
7. Husleiesatsene for kommunale utleieboliger økes i tråd med konsumprisindeksen, jfr. Husleieloven § 4-2.
8. Husleiesatsene for øvrige utleieenheter økes med 3,1%.
9. Kommunestyret godkjenner låneopptak for 2026 i henhold til oppstilt oversikt over investeringene og hvordan disse planlegges finansiert.
- 6,0 MNOK som startlån til videre utlån.
- 36,8 MNOK som lån til kommunale investeringer 2026.
10. Den alminnelige eiendomsskattesatsen for skatteåret 2026 er 7 promille, jf. esktl. § 11 første ledd.
11. Eiendomsskatt
- For eiendomsskatteåret 2026 skal det skrives ut eiendomsskatt på næringseiendom, kraftanlegg, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfattet av særskattereglene for petroleum, jf. eigedomsskattelova (esktl.) § 3 første ledd bokstav c. Utskrivingsalternativet omfatter også flytende oppdrettsanlegg i sjø, jf. esktl. § 4 tredje ledd.
- Retningslinjer for eiendomsskattetaksering i Rødøy kommune i hovedperioden 2025-2034, vedtatt av sakkyndig nemnd 02.01.2025 i sak 02/2025 skal gjelde for eiendomsskatteåret 2026, jf. esktl. § 10.
- Den alminnelige eiendomsskattesatsen for skatteåret 2026 er 7 promille, jf. esktl. § 11 første ledd.
- Eiendomsskatten skrives ut i to terminer, jf. esktl. § 25 første ledd. Første termin utsendes april 2026 og andre termin oktober 2026.
- Eiendomsskatt for anlegg for produksjon av elektrisk kraft beregnes etter taksten som anlegget var satt til ved fastsetting av formues- og inntektsskatt før skatteåret jfr. esktl. § 8 B-1.
12. Kommunedirektøren viser til kommunelovens § 14-5, jf. § 14-14, hvor det framgår at også budsjettets investeringsdel skal være oppstilt og avregnet fra et år til det neste, slik at kommunen har oversikt og kontroll på inntekter og utgifter i en bindende plan. Investeringsbudsjettet skal på samme måte som driftsbudsjettet revideres når det oppstår avvik Økonomiplan med handlingsdel 2026-2029, med drifts- og investeringsbudsjett 2026 mellom de økonomiske midlene som er politisk bevilget og hva som faktisk er brukt og/eller behov for, til ferdigstilling av enkeltprosjekter. Tidligere vedtatte investeringer som ikke er fullført eller ikke forventes å være fullført pr. 31.12.2025 overføres til 2026 i henhold til kommunedirektørens forslag i vedlegget «Bevilgningsoversikt investering etter § 5-5 første ledd». Investeringsbudsjettet i 2025 nedreguleres med kr 198 152 000 inkl. mva. Dette beløpet inkluderer overføring av investering til «Hovedlegekontor m.m.», vedtatt i kommunestyret sak 70/2025 med kr 179 238 000. Ramme for nytt regulert låneopptak for egne investeringer for 2026 fastsettes til kr 36 800 000.
13. Kommunedirektøren gis fullmakt til å regulere rammeområdenes budsjetter internt mellom ulike ansvar så lenge dette er innenfor kommunestyrets tildelte ramme.