eDialog - sikker innlevering av post til Rødøy kommune

E-post er ikke en trygg kanal for sending av sensitiv post. E-post er også en omvei for post som skal inn i kommunens sak-/arkivsystem. Ved å ta i bruk eDialog åpner vi for sikker, rask og effektiv håndtering av post inn til Rødøy kommune.

Du kan bruke eDialog hvis du skal

  • sende dokumenter til saksbehandling eller journalføring
  • sende sensitiv post med konfidensielle opplysninger
  • sende dokumenter til en sak som allerede er under behandling

Du trenger ikke bruke eDialog hvis du har mer generelle henvendelser eller spørsmål. Da kan du ta kontakt på telefon, eller sende e-post til postmottak@rodoy.kommune.no

Hvordan mottar vi post du sender inn med eDialog?
Rødøy kommunes postmottak mottar posten og videreformidler til saksbehandler samme dag eller neste dag. Svar sendes til din elektroniske postboks - Altinn, Digipost eller e-Boks.

 

SEND INN POST HER
 

Slik fyller du ut skjema

 

 

  • Logg inn ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID, med mer).
  • Velg om du er privatperson (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
  • Obligatoriske felt er merket med *
  • Gi en god beskrivelse av forsendelsen din. Kommentarfeltet legges inn som et eget vedlegg til forsendelsen din.
  • Er Rødøy kommunes saksnummer kjent, kan du skrive dette i feltet «tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2023/158 – Søknad om konsesjon på erverv av fast eiendom»
  • Husk å laste opp aktuelle vedlegg.
  • Klikk på «send forsendelse». Du vil motta en kvittering på mail.

Sending av dokumenter som er «Unntatt offentlighet»
Tjenesten passer godt til å sende inn dokumenter merket «unntatt offentlighet». Sendingskanalen er kryptert, og avsenders identitet er kontrollert. Husk å velge "Ja", dersom henvendelsen inneholder sensitive eller følsomme personopplysninger.

eDialog kan også brukes til å svare på brev fra kommunen
Eksempel: Vi sender deg brev der vi ber om svar fra deg. Du får varsling på e-post eller telefon, og kan åpne det i din valgte elektroniske postboks. I brevet finner du lenke til eDialog-skjemaet "Svar på denne forsendelsen". Du logger inn og sender svaret til oss. Svaret går direkte til saksbehandler i vårt saksbehandlingssystem. 

Vi oppfordrer privatpersoner og næringsliv til å ta i bruk eDialog. Det er flere fordeler:

  • Det er en sikker kanal for å sende oss post. Dataene blir overført kryptert.
  • Det gir en sikker identifikasjon av avsender.
  • Vi mottar posten din raskere. Dokumentene blir sendt elektronisk og mottatt direkte i vårt saksbehandlingssystem. Saksbehandler mottar posten samme dag eller neste dag.