Utbygging av høyhastighetsbredbånd og 5G

2. juni inngikk Rødøy kommune avtale med Telenor om utbygging av fiber rundt Værangfjorden til Sperstad, og ny mobilstasjon i Melfjordbotn med fiber inn fra Øresvik via Steinsland. Utbyggingen av fiber skal være ferdig senest i løpet av 2024.
Avtalen ble inngått i Melfjordbotn, sammen med de fem fastboende og mange hytteeiere som var kommet for å delta på markeringen.

Pressemelding fra Telenor:

Rødøy kommune og Telenor signerte nylig en avtale for utbygging av fiber rundt Værangfjorden til Sperstad, og ny mobilstasjon i Melfjord med fiber inn fra Øresvik via Steinsland. Det melder Telenor i en pressemelding.

Utbyggingen av fiber skal stå klart senest i løpet av 2024.

Ordfører Inger Monsen i Rødøy og moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen i Telenor har vært i dialog over lengre tid for å se på hva slags løsning som er mulig å få til, står det i pressemeldingen.

– Vi er veldig glade for at vi kommer i mål med godt bredbånd. Tilgang til høyhastighetsbredbånd er stadig viktigere for næringsutvikling og bolyst i distriktene, og ikke minst for hyttegjester, sier Christensen.

I tillegg er opprydningsarbeidet i gang etter kobbernettet som ble stengt for Telenors kunder ved årsskiftet 2022-2023.

– Vi er i gang med å rydde opp i linjenettet som ikke lenger er i bruk også i Rødøy. Etter krav fra myndighetene må Telenor likevel opprettholde linjenettet og bredbåndssentraler for kunder i selskaper som har leid seg inni kobbernettet, frem til høsten 2025. Dessuten er en del av stolpene med kobber gjenbrukt til framføring av fiberkabler, og vil derfor bli stående, sier Christensen.

Selskapet er også i gang med utbygging av 5G.

– Av 11 basestasjoner i kommunen er det satt i drift 5G på Myken. De andre blir oppgradert senere. Alle basestasjonene skal være på 5G i 2025, men det er viktig å understreke at dagens 4G gir svært gode mobilforhold i Rødøy, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

Han forteller at de også planlegger å utbedre dekningen langs kystriksveien gjennom kommunen innen utgangen av 2025.

– For oss er det viktig å sikre hele Norge god dekning uavhengig av hvor man bor, enten det er i Bodø eller i Melfjordbotn, sier Amundsen.

Ordfører Inger Monsen sammen med moderniseringsdirektør i Telenor, Arne Quist Christensen, med avtale om utbygging av høyhastighetsfiber og 5G. Pressefoto: Telenor